PENGUMUMAN


widgets

08 April 2011

Selesaikan Segera Tuntutan Perjalanan Guru-Guru

TPM AKA MENTERI PELAJARAN MARUAH GURU TIADA NILAI

Parti Islam Se-Malaysia PAS,  simpati dengan nasib guru-guru Kementerian  Pelajaran yang lambat menerima tuntutan. Menurut Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendedahkan ada Jabatan Pelajaran Negeri belum membayar tuntutan perjalanan pegawai pendidik walaupun selepas lebih setahun tuntutan dibuat. Ia membabitkan tuntutan perjalanan ke program dan kursus anjuran Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) sejak Februari serta Mac tahun  2010. Difahamkan perkara ini berlaku kerana peruntukan Kementerian Pelajaran dikurangkan.

Fenomena ini amat memalukan ketika Timbalan Presiden Umno yang juga Menteri Pelajaran sibuk temberang rakyat Sarawak dengan berbagai projek sempena pilihanraya Negeri Sarawak. PAS hendak menasihat Tan Sri Muhyiddin Yasin sebelum ke Sarawak selesai dahulu nasib guru-guru di bawah kementerian beliau dahulu. Di dalam Islam, kalau hendak bersedekah dekat orang lain biarlah anak kita tidak mengemis kepada orang lain. Nampaknya Tan Sri Muhyiddin sibuk buat amal sunat, perkara wajib diabaikan.

Nampaknya Kementerian Pelajaran sejak di bawah beliau semakin bercelaru. Sebelumnya berlaku lambakan lebihan guru Sains dan Metematik seramai 26,000. Mungkin beliau pening hendak menjawab tawaran Pakatan Rakyat yang dianggap satu cabaran kepada beliau apabila guru-guru akan diberikan imbuhan khas sebanyak RM500.00 setiap bulan. Untuk melindungi kelemahan beliau maka beliau memberi kenyataan jika ikut Buku Jingga negara bankrap. Sekarang siapa yang bankrap? Sehingga guru-guru tidak dapat tuntutan perjalanan walaupun hampir setahun.

PAS menasihatkan Timbalan Presiden Umno jagalah kebajikan anak kandung dulu sebelum memperdulikan anak orang. Negara akan runtuh jika memperolehi kerajaan yang tidak mengambil berat kepada guru-guru kerana mereka ialah orang yang bertanggungjawab menyediakan sumber tenaga manusia pada masa akan datang.

Ustaz Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS

Nota untuk semua: PPD DI TERENGGANU SUDAH MAKLUM TIADA PEMBAYARAN UNTUK TUTUNTAN PERJALANAN TAHUN 2010DI  PERINGKAT DAERAH. HANYA PEGAWAI PPD  SAHAJA DIBAYAR. INI BERMAKSUD GURU-GURU BAGI UMNGOK ADALAH  HAMBA SURUHAN SEMATA-MATA. TIADA APA-APA MAKNA. MENGAPA TERJADI BEGINI ? INI KERANA GURU-GURU TAKUT UNTUK BERJUANG MENEGAKKAN KEADILAN. TAK PA CIKGU-CIKGU, KITA GANYANG UMNGOK BILA TIBA PRU 13 NANTI. JOM CIKGU-CIKGU KITA TENGOK TUAN HAMBA AKAN JADI ANJING PELIHARAAN MOHON MAKANAN KERANA KELAPARAN. TUNGGU DI SANA DI SANA DI SANA.

No comments:

Post a Comment