PENGUMUMAN


widgets

24 December 2013

MANGSA KEZALIMAN BN TERENGGANU: CERITA DUKA IBU TUNGGAL DAN ANAK YATIM

Pengarah Majlis Tindakan PAS DUN Seberang Takir

Kamping Batin, sebuah perkampungan nelayan yang terletak berhampiran muara Sungai Terengganu, berseberangan dengan bandaraya Kuala Terengganu, dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir.

DUN Seberang Takir dalam sejarahnya tidak pernah terlepas dari penguasaan Barisan Nasional (sebelum ini Perikatan) sepanjang tempoh 13 kali pilihan raya umum.

Kisah duka ini berlaku kepada sebuah keluarga yang terdiri daripada seorang ibu tunggal yang telah kehilangan suami sejak 11 tahun yang lalu ketika anak bongsu mereka baru berumur tiga tahun.

Sejak lebih 60 tahun lalu, keluarga ini tinggal di sebuah rumah usang menumpang di atas tanah orang.

Dengan pendapatan sebagai seorang nelayan, keluarga ini tidak mampu untuk memiliki sebidang tanah walaupun hanya untuk tapak rumah yang keluasannya tidaklah seberapa.

Keluarga ini bernasib baik ketika Terengganu ditadbir oleh PAS (1999 - 2004) apabila kerajaan mengurniakan sebidang tanah tidak jauh dari kediamannya ketika itu.

Berstatuskan Lesen Menduduki Sementara (LMS), dengan kewangan yang terhad, beliau berjaya menambun tanah tapak rumah yang diluluskan itu dengan kos kira-kira RM2,000.

Dalam berkira-kira untuk merobohkan rumahnya bagi didirikan di atas tapak baru itu, tiba-tiba datang perintah dari Pentadbir Tanah (apabila Terengganu dikuasai semula oleh BN) yang membatalkan milikan tanah yang diluluskan sebelum itu.

Lebih menyayatkan hati, tanah yang sudah siap ditambun itu diberikan kepada orang lain yang kebetulan pula jiran yang sangat hampir dengan keluarga ini. Juga lebih terasa lagi, dua lot dalam kawasan susunatur (layout) tanah itu diberi kepada orang yang sudah memilki tanah dan rumah sendiri.

Apa yang menyedihkan, sejak kematian suaminya, hampir setiap hari tuan tanah datang mendesak supaya segera pindah dari tanahnya. Sehinggalah tuan tanah itu juga meninggal dunia, desakan itu diteruskan oleh anaknya pula.

Dalam situasi begitu, keluarga ini tidak ada pilihan. Maka pada hari Jumaat lalu, dengan bantuan dari kalangan yang simpati, kerja-kerja merobohkan rumah itu terpaksa dilakukan.

Lalu ke mana harus dibawa kayu-kayu yang berselerak itu? Tapak yang pernah dimilikinya sudah dirampas secara kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Ini bukan isu politik dan tujuan kita untuk mempolitikkannya, tetapi ini adalah isu kemanusiaan. Apakah di kalangan pemimpin yang berkuasa pada hari ini tidak ada sekelumitpun perasaan terhadap nasib keluarga malang ini, yang di sana terdapat ibu tunggal dan anak yatim?

Dalam keadaan kamu memiliki rumah besar yang tidak sekadar hanya sebuah dan kamu miliki tanah yang berbidang-bidang, apakah kamu menutup sebelah mata dari melihat rakyat kamu yang sedang menderita terkial-kial mencari tanah sekangkang kera buat dipacak sebuah pondok tempat berlindung dari hujan dan panas?

Atau adakah kamu mahu melihat rakyat kamu mendirikan rumah di atas pokok seperti cerita dalam filem Do Re Mi arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee?

Di manakah peranan kita dalam situasi ini?



SUMBER

10 December 2013

06 December 2013

MISI BANTUAN BANJIR PAS SETIU : HULU SELADANG(VIDEO)






Air Bah

Bersiap

Menanti giliran

Bergerak

Angkut bantuan

Kerjasama

Melihat

Berangkat


5 DISEMBER 2013- bantuan banjir diteruskan ke KG Hulu Seladang Setiu Terengganu. Pelbagai barang dihulurkan demi sama-sama merasai peritnya ujian ILAHI. YDP PAS  Setiu Ustaz Shaari Zulkirnain bersama-sama Ketua Muslimat PAS Negeri Cikgu Safinah dan Ketua Muslimat Pas Setiu Kak Maznah mengharung air demi keselesaan rakyat bersama. Ini lagi maksud RAHMAT UNTUK SEMUA. PAS jemaah yang sentiasa berusaha dan berdoa demi kerahmatan rakyat.

05 December 2013

MISI BANTUAN BANJIR PAS SETIU : PENGKALAN MERBAU(GAMBAR)









5 DISEMBER 2013 - Bantuan banjir PAS Setiu kepada 10 keluarga di Pengkalan Merbau DUN Langkap melalui CAKNA MASYARAKAT oleh Cikgu Safinah Jusoh Ketua Mslimat Negeri, Kak Maznah Ketua Muslimat Setiu dan Puan Rohani wakil muslimat Langkap. PAS RAHMAT UNTUK SEMUA. Semoga Allah terus memberi kekuatan untuk berbakti kepada masyarakat.

04 December 2013

Dosa Umno Terengganu Terhadap Usahawan Melayu Tempatan

Presiden GANTI


Oleh; Ahmad Amzad Hashim
Agenda memperkasakan ekonomi orang Melayu dan orang Islam sebenarnya sangat terpinggir di bawah kepimpinan Perdana Menteri DS Najib.
Apa yang berlaku di Terengganu, tekanan demi tekanan yang diterima oleh pelbagai kelompok usahawan Melayu/Islam, sama ada peruncit dan pemborong (malah rangkaian runcit kelolaan kerajaan Terengganu T-Shoppe pun), peniaga2 Pasar Payang, Pasar Borong Gong Pauh dan Pasar Chabang Tiga, kelompok peniaga2 Pasar Malam, Sabasun, kontraktor kelas F yang besar jumlahnya, pengusaha perkapalan, pengusaha bot nelayan dan pelbagai lagi yang keseluruhannya membentuk jaringan ekonomi orang Islam/melayu sebenarnya bagai bom jangka, tekanan yang menghimpit kehidupan para usahawan.
Kelulusan pembukaan pasaraya-pasaraya besar tanpa kawalan membunuh daya saing peruncit tempatan. Tapak2-tapak pusat orang Melayu berniaga dibubarkan untuk beri ruang orang asing buat bangunan2 yg akhirnya orang melayu terpinggir dari segi pemilikan. Pasar Chabang sudah berlaku. Pasar Payang tak lama lagi. Pasar Borong Gong Pauh bagaikan anak tiri, dhaif serba serbi. Pasar malam, kejap ke sana-kejap ke sini. Persatuan Perlancongan pun tak boleh senaraikan Pasar Malam sebagai tarikan kerana tak pasti tempat dan masa. Nanti print pamplet risalah banyak2, bila pelancong tiba, nanti dah pindah ke lain lokasi lagi.
Nasib pengusaha perkapalan yang industrinya bernilai puluhan, malahan ratusan juta di muara sungai Terengganu lagi kelihatan muram. Masa nak luluskan projek memperdalamkan muara sungai, bina benteng pemecah ombak terbesar di asia tenggara bernilai hampir RM500juta, bukan main dilagu dan iramakan projek bertujuan meningkatkan industri maritim, biar melayu buat kapal RMbillion2 pula lepas ni sebab ratus-ratus juta dah boleh di capai di muara Sungai Terengganu. Orang bot nelayan gembira, laluan kapal sudah dalam, tiada lagi masalah bot ikan keluar dan masuk.
Sekarang, pentadbiran UMNO buat kerja gila lagi, dibuat penambakan tanah(tebus guna sungai) secara tiada kawalan. Ke mana JPS yg selalunya peka soal2 penambakan ini? Saya cabar JPS buat kenyataan yang kerja penambakan sungai secara besar-besaran oleh kerajaan UMNO pimpinan MB DS Ahmad Said ini tidak menjahanamkan pelaburan asal RM500 juta terdahulu untuk memperdalamkan muara sungai dan melindungi laluan perkapalan dengan benteng pemecah ombak!!! Sehingga bakal memusnahkan legasi industri perkapalan yang paling tua di Malaysia sejak 1953 oleh Bagan Latihan Rida. Ketika itu, British yang kafir itupun lebih percayakan kemahiran orang Terengganu untuk buat pelaburan membina limbungan perkapalan di Kampung Hiliran, Kuala Terengganu, berbanding Singapura atau Kelang. Lumut tu, cuma akhir-akhir ini saja.
Itu belum menyentuh kerja gila selanjutnya dengan cadangan Jambatan pintas dari Kuala terengganu ke Seberang Takir, konon mechanisme jentera mekanikal akan dipasang ditengah jambatan supaya ia boleh diangkat jika kapal nak lalu. Berapa juta pula kos nak oprate jentera sebesar itu setiap bulan dan kos selenggaraan. Atau pakai setahun lepas itu biarkan berkarat kerana tak tahan dengan kos yang tinggi. Akhirnya sempurna agenda membunuh hayat dan potensi muara Sungai Terengganu sebagai nadi ekonomi orang melayu sejak dahulu.
Dengan membazirkan ratusan juta wang rakyat kepada projek-projek tertentu untuk diberikan kepada kroni-kroni tertentu telah menutup ruang cari makan kepada bukan sedikit kontraktor kelas F. `Luga’(loyar mulut) rasanya kalau nak diulas lanjut.
Dulu sekurang-kurangnya ada Kementerian Pembangunan Usahawan, yang menjadi tempat mengadu nasib. Kini tiada lagi. Lihat Kabinet DS Najib.
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SenaraipenuhbarisanKabinet2013/Article/
Cuma satu skop tugas diberi kepada salah seorang Menteri yg jika kita teliti barisan portfolio yg ada, kita pun tak tahu tanggungjawab siapa.
Penyakit yang sama berjangkit kepada Menteri Besar Terengganu yg dilantik DS Najib, juga mengabaikan portfolio penting yang perlu dipertahan orang melayu/Islam bila membentuk barisan Exconya. Iaitulah Agama.
Ekonomi dan Agama Islam adalah bersabit kepentingan bangsa dan agama. Itupun diambil mudah. Oleh UMNO lah . Siapa lagi. SUMBER
*****Hj Ahmad Amzad Hashim adalah Presiden Gerakan Anak Terengganu Insaf – (GANTI]

03 December 2013

Isu Sabasun – Kerajaan Negeri Langgar Garis Panduan

 
KUALA TERENGGANU – Ahli Parlimen Kuala Terengganu Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah mempersoalkan ketelusan kerajaan negeri dibawah pimpinan Umno yang banyak melanggar peraturan dan garis panduan yang ditetapkan oleh kerajaan persekutuan.


Katanya, beliau telah membuat ucapan rasmi di Parlimen dan memberitahu seluruh Menteri Umno peringkat pusat betapa teruknya pentadbiran kerajaan negeri Terengganu.
“Dan isu ini (Sabasun) kita telah bawa ke parlimen, saya sendiri telah membawa isu ini ke parlimen. Dan kita telah menekan habis-habisan kementerian yang berkenaan,
“(saya persoalkan) kenapakah Sabasun diberi layanan sedemikian rupa?,”tegasnya.
Beliau berkata demikian ketika mengulas isu penganiyaan kerajaan negeri Terengganu terhadap pasaraya Sabasun yang dimiliki penuh oleh orang Melayu Islam dan anak jati negeri Terengganu.
Katanya, kerajaan pusat telah menetapkan bahawa satu pasaraya besar hanya boleh dibangunkan dalam kawasan jumlah penduduk seramai 350,000 orang.
Namun, kerajaan Terengganu telah melanggar garis panduan itu, bukan hanya membenarkan satu, tetapi tiga pasaraya dibina dalam jarak yang terlalu hampir.
“Mengapa garis panduan yang diguna pakai oleh pihak kementerian ? contohnya garis panduan dia cakap, sebuah pasaraya kena ada 350,000 orang baru boleh (satu pasaraya besar),
“kalau tengok (di) Terengganu, Mydin ada, Giant ada, Sabasun ada, kalau 350,000 kali 3 , sudah 1 juta orang lebih, lebih kurang sama dengan kuantiti penduduk negeri Terengganu,”
Beliau melahirkan rasa hairan, mengapa kerajaan Terengganu memberikan kelulusan pembinaan pasaraya-pasaraya ini, selepas Sabasun memulakan perniagaan.
Menurutnya, bagaimana kerajaan menetapkan ukuran persaingan, dengan tidak mengambil kira perniagaan kecil yang banyak di Kuala Terengganu.
Akibatnya, kata beliau, ramai peniaga runcit kecil-kecilan telah’gulung tikar’ dan terpaksa menutup perniagaan, angkara pentadbiran yang tidak ‘cerdik’ kerajaan negeri.
Malangnya, kata beliau, iktibar yang berlaku di Bandar Kuala Terengganu, tidak diambil dan kerajaan terus melkakukan kesilapan yang sama di Wakaf Tembesu.
“bila Sabasun buka di Wakaf Tembesu, tiba-tiba kerajaan sudah luluskan Giant dan nampaknya Mydin pula akan ‘naik’ dalam lingkungan tak sampai 5 kilometer antara satu sama lain,
“paling menyedihkan, Sabasun yang meneroka perniagaan di sana, milik Melayu, milik Islam, tidak diluluskan permohonannya, bahkan tanah milik Sabasun pula akan dirampas dan dicadangka untuk diberikan kepada orang asing,”ujarnya kesal. SUMBER

01 December 2013

Tanah Sabasun Akan Diserah Kepada Orang Asing: KERJA KERAJAAN TERENGGANU!!!!!!!!!

PASARAYA MUSLIM SABASUN

  Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana member kesempatan dan ruangan kepada saya untuk sama-sama berkongsi tentang cabaran dan ujian yang terpaksa kami usahawan anak negeri hadapi dengan bermacam-macam kerenah birokrasi untuk maju ke hadapan.
Dan antaranya ialah, izinkan saya bercerita daripada awal. Sabasun mula ditubuhkan pada tahun 1995 bermula dengan kedai kecil dua pintu, kemudian dengan izin Allah dengan sokongan pelanggan daripada rakyat negeri Terengganu, pada tahun 1999, kami telah mengusahakan sebuah bangunan baru sebelah kedai lama tersebut iaitu bangunan yang ada sekarang di Sabasun1 di Bukit Kecil.
Jadi, semasa proses pembinaan bangunan tersebut berlaku, dibelakang bangunan yang terdapat parking percuma sekarang ini. Merupakan sebuah paya pada satu masa dahulu. Paya yang luasnya lebih kurang 1 hektar suku, yang mana pada waktu itu, kami pergi rujuk kepada pejabat tanah, pihak kerajaan tidak punya apa-apa idea untuk membangunkan paya tersebut.
Maka sebab itu, sebagai anak negeri Terengganu, usahawan negeri, kami rasa kami perlu untuk kemohon kepada kerajaan negeri untuk membeli tanah tersebut supaya kami dapat mengembangkan perniagaan yang sedia ada. Selain member kemudahan kepada pelanggan dan orang ramai dari segi parking percuma.
  Malangnya, selepas 3 kali kami memohon, permohonan kami terus ditolak dan ditolak. Dan pada itu, MBKT masuk di tengah, pun nak berebut tanah yang sama. Sepatutnya pihak berkuasa tempatan menjadi fasilitator iaitu pemudah cara kepada kami peniaga, bukannya menjadi ‘compretitor’, berebut tanah yang 1hektar tu, nak juga.
  Padahal tanah lain pun rasa banyak lagi. Kenapa berebut tanah belakang tu hok 1 kektar itu. Oleh kerana, kami nak guna sangat tanah tu, MBKT panggil kami, dia cakap, “kalau kami jual pada kamu, dapat guna 1 kali je, kalau kami sewakan kepada kamu, kami dapat makan yang panjang”. Itu jawapan dia. Tidak ada langsung sikap untuk menyokong anak tempatan.
Tetapi lebih kepada menindas. Nak, tak nak, kami terpaksa terima tawaran itu kerana kami nak guna sangat tanah itu. Parking merupakan nadi kepada mana-mana perniagaan. Kalau tak ada parking itu bukan kedai namanya. Walaupun besar dan comel mane pun kedai itu. Tak ade parking, taka de guna kedai itu. Jadi, disebabkan oleh itu, kami sanggup membayar RM4,000 sebulan kepada MBKT semata-mata untuk bagi ruang parking yang percuma kepada orang awam. Dan pada waktu kami memohon untuk membeli tanah tersebut, pada tahun 2000 tanah itu bernilai RM360,000.
  Dan pada hari ini, kami menyewa tanah itu lebih setengah juta ringgit kepada MBKT. Dan lebih teruk daripada itu, tanah itu tak boleh dibuat apa-apa hanya untuk parking sahaja. Kami tak dapat tambah ruang kadai, kami tak dapat tambah bangunan. Sebab itu, kami terpaksa sambung sana, sambung sini sebab tak cukup tanah. Nak berniaga tiada tanah. MBKT sepatutnya menyokong kami. Kalau MBKT tidak berebut tanah dengan kami, sudah pasti kami dapat tambah ruang dan bangunan baru, kami dapat menyediakan peluang pekerjaan anak negeri. Mereka sepatutnya melihat secara keseluruhan. Bukan secara pentingkan diri dan berebut dengan rakyat. Nak ambil untung sahaja pada rakyat. Sudah tentu kami nak memulakan perniagaan secepat mungkin. ‘In other’, nak saing persaingan yang ditimbulkan oleh syarikat lain.
  Jadi, bangunan siap, normal pegawai MBKT akan datang buat pemeriksaan untuk memberi CF kepada kita. Selepas 2 minggu, kami menunggu banguna yang kosong itu, pihak MBKT tidak datang untuk buat pemeriksaan. Kami terus berhubung dengan pihak MBKT, hantar surat.masuk kerja minggu, tidak hantar juga. Sedangkan masa itu emas tuan-tuan, kami masih menunggu.
Kami ada dua pilihan , masih menunggu atau mati. Kami terpaksa masukkan juga barang. Masa tidak boleh dibuang begitu saja. Masa itu emas, kerana pelaburan yang begitu berjuta-juta sudah dibuat. Kami baut keputusan untuk tidak membuang masa, masukkan barang dulu. Disebabkan barang yang telah dimasukkan, pihak MBKT menggunakan alasan, oleh kerana kami dah masukkan barang , mereka tidak boleh buat pemeriksaan.
  Sampai hari ini, 12 tahun sudah tak ada CF. walaupun ketiadaan CF, pihak kami tidak berniat sama sekali untuk engkar pada pihak berkuasa, kami terus berbincang dengan pihak MBKT. Bagaimana kami nak dapatkan CF walaupun apa-apa syarat yang dikenakan. Selepas berbincang beberapa kali, pihak MBKT membuka ruang kembali, dengan mengenakan syarat-syarat tambahan. Kena ikut syarat-syarat tersebut, mungkin kami boleh bagi CF untuk anda.
  Untuk itu, kami terus berusaha-berusaha dan ikut. Sebab itu, 17 tahun yang lepas kami tidak pernah gagal untuk memperbaharui lesen. Lessen berniaga, kenapa untuk kali yang ke 18 ini, kami tidak dapat memperbaharui? Dengan alasan CF, sedangkan mereka tahu benda ini dalam proses. Sedang dalam perbincangan. Pihak kami sedang ambil langkah-langkah yang hati-hati untuk memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Kami sedang buat, contohnya, bomba kata, kami kena ada 1 lagi tangga u8ntuk setiap kedai. Kami sanggup buat, walaupun kos tangga RM60,000.
  Bomba cakap lagi, lantai kamu punya stor kamu pakai lantai kayu. Mungkin takut kebakaran. Kami tukar semua lantai. Tukar lantai 120 ribu. Tukar lantai sahaja. Pihak bomba faham, untuk buat kerja-kerja sebegini memakan masa. Mereka juga mengutus surat kepada kita untuk memberi tempoh. Benda-benda ini dalam proses. Kenapa tiba-tiba MBKT pergi sekat lesen. Sekat pula dengan cara yang sangat pelik, bila kami datang nak memperbaharui lessen, kerani dia cakap, lessen anda untuk tahun ini tidak dapat diperbaharui. Kenapa?. Jawab dia, kerana bos saya telefon, suruh ‘block’.
Tidak ada surat, tidak ada kertas hitam putih sehingga hari ini. Setahun doh. Berniaga kacang putih tepi jalan pun ada surat berniaga. Tidak mungkin berniaga pasaraya kene sekat macam tu je. Sedangkan kami membuka pekerjaan kepada 400 orang pekerja anak negeri Terengganu. Tak ada ‘Bangla’, tak ada ‘Nepal’ seorang pun kat sabasun ini. Tidak seperti itu lagi, perkara ini terus dibangkitkan sehingga pada hari ini. Jadi, hanya kami tiada lesen, kepada tuan-tuan, isu lesen hanyalah kecil. Pihak kami tidak henti-henti diugut. Pihak kami tidak pernah dihenti-henti dicari kesalahan untuk dihukum.
  Saya bagi contoh kepada tuan-tuan, pada tahun 2007. Merupakan tahun yang sangat-sangat mencabar kepada kami. Apabila pihak kerajaan negeri bersetuju untuk membangunkan Giant dan Mydin sekaligus hanya 400 meter dari kedai kami. Perdana menteri bercakap tentang ‘blue ocean strategy’ . kami dah buat, tapi tiba-tiba giant dan mydin dibuat ‘red ocean’. Kami terpaksa berlawan kedai depan mata. Selama 4 tahun kami bertahan 0% keuntungan bersih, berlawan dengan giant dan mydin. Berkat sokongan pelanggan, pembekal, kami mampu bertahan selama 4 tahun.
Selepas 4 tahun bertahan, baru boleh bernafas sikit, cari kat wakaf tembesu. Kami sampai kat sini, asalnya paya, gelap. Tak ada orang kat sini. Kami meneroka tempat ini, sedikit demi sedikit. Bermula dari tahun 2007. Sikit demi sedikit, bila tempat dah naik comel. Bagi peluang kepada 150 orang anak Terengganu kat sini. Tiba-tiba, nak buat bangunan baru kat sini, pihak kerajaan cakap, tanah kami 10 hektar ini akan diambil balik oleh kerajaan atas alasan nak buat Bandar baru perkasa alam. Tanah kami ini akan dibagi kepada orang asing untuk dibangunkan.
  Saya difahamkan, Sabasun akan dihalau keluar, ‘Jaya Jusco’ akan bertandang atas tanah kami. Ini yang dikatakan Menang sorak, kampong tergadai, kami anak tempatan, usahawan negeri. Seperti ayam dikepok mati kelaparan, itik di air mati kehausan. Ini akan berlaku seterusnya kepada anak cucu kita, kalau kita tak melakulan apa-apa pada hari ini tuan-tuan. Sekian, terima kasih.
*** Ucapan penuh pengusaha dan pemilik Sabasun Hyperruncit, Che Salmi, pada program ‘Lepak santai’ anjuran NGO Ganti, Jumaat 29 November, 2013, di perkarangan Sabasun 2 Wakaf Tembesu.(Video)
 

04 May 2013

Anak Muda Batu Rakit : Flashmob dan Ini Kalilah!!!!!(video)

Satu hajat

Berusaha ubah!

Ghani Calon PAS N 08 Batu Rakit

Jelas ingin berubah

Ini kalilah!!!!
Flashmob anak muda Batu Rakit bermula jam 3.00 petang. Bersemangat mereka. Jom kita  ubah PUTRAJAYA!!!!!!!!!!

03 May 2013

16 April 2013

BERITA TERKINI :Senarai Calon BN TERENGGANU




Senarai calon BN utk negeri Terengganu. Lawan tetap Lawan

P033 - BESUT - DATO' SERI IDRIS JUSOH
N01- KUALA BESUT - ABD. RAHMAN MOKHTAR
N02- KOTA PUTERA - MAHADI MUSA
N03- JERTEH - MUHAMAD PEHEMI YUSOF
N04- HULU BESUT - NAWI MOHD

P034 - SETIU - DATUK MOHD ZULKIFLI
N05- JABI - ISKANDAR
N06- PERMAISURI - DATUK MOHD JIDIN BIN SHAFIE
N07- LANGKAP - SABRI MOHD NOR
N08- BATU RAKIT- BAZLAN ABDUL RAHMAN

P035- KUALA NERUS - DATUK MOHD NASIR IBRAHIM FIKRI
N09- TEPOH - RAMLI NUH
N10- TELUK PASU - DATO' ABDUL RAHIN MOHD SAID
N11- SEBERANG TAKIR - DATO' AHMAD RAZIF ABD. RAHMAN
N12- BUKIT TUNGGAL - ISMAIL NIK

P036- KUALA TERENGGANU - ZUBER EMBONG
N13- WAKAF MEMPELAM - WAN MAHYUDIN WAN NGAH
N14- BANDAR - DATO' TOH CHIN YAW
N15- LADANG - DATO' WAN AHMAD FARID WAN SALLEH
N16- BATU BURUK - DATUK CHE MAT JUSOH

P037- MARANG- DATO' HAJI YAHYA KHATIB MOHAMAD
N17- ALOR LIMBAT - HAJI ALIAS ABDULLAH
N18- BUKIT PAYONG - ZAIDI MUDA
N19- RHU RENDANG - NIK DIR NIK WAN KU
N20- PENGKALAN BERANGAN - A. LATIF AWANG

P038- HULU TERENGGANU - DATO' JAILANI JOHARI
N21- TELEMONG - ROZI MAMAT
N22- MANIR - YUSOF AWANG HITAM
N23- KUALA BERANG - TENGKU PUTERA TENGKU AWANG
N24- AJIL- RAZALI BIN TAIB

P039- DUNGUN - DATO' ROSLI MAT HASSAN
N25- BUKIT BESI - ROSLI BIN DAUD
N26- RANTAU ABANG - ZAABAR MOHD ADIB
N27- SURA - ZAKARIA BIN ALI
N28- PAKA - MATULIDI BIN JUSOH

P040- KEMAMAN - DATO' SERI AHMAD SHABERY CHEEK
N29- KEMASIK - ROSLI BIN OTHMAN
N30- KIJAL - DATO' SERI AHMAD BIN SAID
N31- CUKAI - WAN AHMAD NIZAM
N32- AIR PUTEH - WAN ABDUL HAKIM WAN MOKHTAR
LAWAN TETAP LAWAN
 

BERITA TERKINI: CIKGU BAZLAN PULAK CALON YB BN N 08 DUN BATU RAKIT

Nampaknya senyuman kedua-dua orang umno ini lakonan sahaja. Selamat tinggal umno. Mereka seteru yang amat. Akhirnya kata Mat Said pada beberapa bulan yang lepas di Masjid Kg Bukit Chempaka benar. Katanya orang pantailah pulok jadi yb sebab orang darat sokmo jadi yb batu rakit. Kenyataan ini terpakai bergantung pengumuman calon bn jam 2.30 petang nnti(16/4/2013).

15 April 2013

CALON YB BN BATU RAKIT N 08 SETIU DAH BOCOR?


WAN KHAIRUL CALON BN  N 08 BATU RAKIT PRU 13
 
KHAZAN TIDAK DICALON  N08 BATU RAKIT

JAILANI KENA TOLAK




Perkhabaran lain yang gugur ialah

Mat Jidin Setiu
Deris Jerteh
Mat Id  @ Mat Zoo
Paling seronok Mat Said dengar khabar dah kumpul geng di TER untuk berkonvoi bantah keputusan Najib.

Nak sahihkan berita jom ke Pulau Wan Man  jam 9.00 malam ini ( 15/4/2013)  calon BN akan diumumkan dan berakujanji disitu. Jom kita raikan bersama ya.

08 March 2013

Ayah Seful liwat 2 mohon maaf dengan DSAI


Bapa Saiful mohon maaf pada Anwar, dakwa anaknya dipergunakan
1:25PM Mac 8 2013
Bapa Saiful Bukhari hari ini memohon maaf kepada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dengan mendakwa bahawa anaknya telah dipergunakan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab, yang didakwanya termasuk seorang pegawai perdana menteri untuk memfitnah Anwar dalam kes Liwat II.
NONE"Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak bersalah dan telah menjadi mangsa fitnah ini," kata Azlan Mohd Lazim dalam satu kenyataan yang dikeluarkan dalam satu sidang akhbar hari ini.
"Dengan ini saya  memohon maaf kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan famili beliau. Beliau dan familinya telah banyak menderita dan sangsara akibat fitnah ini," tambahnya
Anwar telah dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 Januari tahun lepas daripada tuduhan meliwat Saiful, yang merupakan pembantunya pada 26 Jun 2008 di sebuah kondominium di Kuala Lumpur.

Jabatan Peguam Negara telah merayu terhadap keputusan itu dan Mahkamah Rayuan akan mendengar kes pada 22 Julai.
Dalam kenyataannya, Azlan, 60, mendakwa semua kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh anaknya dan beliau sendiri, telah dirancang dan disediakan pegawai perdana menteri itu dan seorang peguam.

Malaysiakini
tidak menyiarkan identiti kedua-duanya sementara menunggu respons daripada mereka.

azlan"Mereka inilah merupakan dalang kepada semua fitnah liwat yang dilakukan terhadap YB Datuk Seri Anwar, yang melibatkan anak saya."
Menurut Azlan, beliau mengetahui mengenai hal anaknya terlibat dan dituduh cuma melalui akhbar milik kerajaan kerana anaknya tidak langsung pernah menceritakan tentang kejadian dan pertuduhan tersebut kepadanya.

"Saya tidak pernah dihubungi oleh mana-mana pihak bagi mendapatkan keterangan dari saya sebagai bapa dari awal hingga tamat perbicaraan," dakwanya.
walaupun beliau sentiasa dilihat berdamping dan bersama dengan anaknya, Azlan menjelaskan bahawa beliau melakukannya
semata-mata kerana kasih seorang ayah yang memberi sokongan moral kepada anaknya.

"Saya sememangnya tidak percaya kepada dakwaan-dakwaan yang dikenakan terhadap Datuk Seri Anwar."
Azlan berkata, beliau memutuskan untuk membuat pendedahan ini kerana setelah sekian lama mengumpul maklumat sama ada semasa dalam perbicaraan, mahupun yang dikirim kepadanya oleh orang ramai, "saya dapati kebenaran mula terserlah dan jelas kelihatan."

Pihak pemerintah, katanya, langsung tidak pernah menemuinya  untuk berbincang kes itu atau bertanya pendapatnya.

"Segalanya dirancang dengan begitu rapi oleh (pegawai berkenaan)," dakwa Azlan. 
"Sebagai seorang Melayu dan Islam, saya mula sedar akan perancangan jahat ini. Saya tidak mahu terus bersekongkol dengan fitnah jahat ini. Saya mahu rakyat yang cintakan negara ini tahu akan niat jahat mereka.

"Jika niat jahat ini berterusan, bukan sahaja umat Melayu dan Islam hancur tetapi negara musnah. Saya tidak sanggup melihat ini terjadi.

"Saya mengambil keputusan untuk bersama Datuk Seri Anwar, Pakatan Rakyat dan rakyat Malaysia yang dahagakan kemakmuran dan keamanan bercakap benar dan menentang kejahatan ini," katanya.
Azlan merayu kepada seluruh rakyat negara ini "bangun bersatu menentang kezaliman ini dan bekerja keras agar kebenaran akan muncul".

"Marilah kita juga doakan agar Allah menangkan perjuangan Datuk Seri Anwar dan Pakatan Rakyat untuk mengambil alih
pemerintahan negara dalam Pilihan Raya ke-13 nanti," katanya.

Sumber : di sini

26 February 2013

12 February 2013

TV Singapura : Cina tolak Najib dan BN(Video)


Telus dan membenarkan PR makin hampir ke Putrajaya Video daripada amatur. Benar bukan diedit. Pencacai tolong jangan buat lawak.

22 January 2013

Banner PAS DUN Batu Rakit disabotaj: Laporan polis dibuat

Adnan dan Afandi

22 JAN 2013 -  Satu laporan polis telah dibuat ekoran kegiatan sabotaj banner Parti Islam Semalaysia( DUN Batu Rakit) semalam di Balai Polis Batu Rakit. Laporan telah dibuat oleh Saudara Adnan selaku Timbalan Ketua Penerangan PAS DUN Batu Rakit bersama-sama saudara Afandi Setiausaha PAS Cawangan Maras. Kebelakangan ini senario seperti ini sering berlaku ke atas parti gabungan PR.  Satu solat hajat akan khusus diadakan pada  malam munajat (24/1/2013)di Surau Al Khautsar Maras ke atas kejadian ini. Akan didoakan moga-moga pihak yang bertanggungjawab itu akan dibuka pintu hati menyokong dan bekerjasama dengan gerakan ISLAM(PAS).

Lokasi sabotaj

Hadapan Masjid Batu Rakit(poster dibuang)

Bulatan Padang Polis Batu Rakit

Simpang Tiga Darat Batu Rakit

Simpang Tiga Pasar Besar Kg Maras





Sekitar Kempen PAS DUN BATU RAKIT Januari 2013: Leman Raja lawak dan Ustaz Budok Besar


 Leman Raja Lawak di Gelung Gajah Batu Rakit(19/3/2013

Senyuman Menggoda

Peta berpidato

Singgah di Mengabang Lekar Batu Rakit

YDP Setiu

Ustaz Kamaruzaman

Imam Muda Khairulnizam   


Ustaz Khairul Ikhwan(Budok Besar) Kg. Mengabang Lekar  Batu Rakit (21/01/2013)


Ustaz Khairul Ikhwan(Budok Besar)

Atas pentas lancar dan  luncur bicara

Mat Kassim MC gaya Sukarno

Ghani Ambak Mantan MP Setiu

Hadam dan faham isu semasa