PENGUMUMAN


widgets

31 May 2011

IJN Terengganu; Ahmad Said tipu rakyat dua kali



KUALA TERENGGANU - Sekurang-kurangnya dua kali pada dua tempat berbeza, Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Ahmad Said telah berbohong kepada seluruh rakyat Terengganu.

Bernama pada 10 Julai, 2010 melaporkan, Institut Jantung negeri Terengganu dijangka mula beroperasi tahun depan (2011) sebaik sahaja proses pengubahsuaian bangunan Strawberry Kijal Resort Apartment di Senajang Teluk selesai.

Ahmad Said berkata proses pengubahsuaian bangunan yang telah dibeli oleh kerajaan negeri itu dijangka dilakukan dalam tempoh sebulan dua lagi.

“Selain menempatkan institut jantung, kami juga bercadang untuk menempatkan dua lagi pusat perubatan iaitu institut kanser dan institut strok,” katanya ketika berucap pada sambutan hari guru peringkat Kemaman.

Manakala pada 28 Sept, 2009, Unit Komunikasi Kerajaan (UKOM)Terengganu menerbitkan satu berita bertajuk “Institut Jantung Terengganu Beroperasi Tahun Depan”.

“yang miskin dan kurang bernasib baik khususnya yang menghidap penyakit jantung, kanser dan strok lebih terjamin apabila Institut Jantung Terengganu bakal beroperasi pertengahan tahun depan,”kata Ahmad pada Majlis Berbuka Puasa Bersama Siswa dan Siswi serta Anak Terengganu di Seri Pacific Ballroom, Kuala Lumpur

Jawapan rasmi kerajaan pada Persidangan Yang Keempat Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu pada 9 hingga 12 Mei 2011 lalu mendedahkan pembohongan ‘bersiri’ Ahmad Said.

Jawapan soalan bertulis yang dikemukakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Ladang, Dato’ Tengku Hassan Tengku Omar telah membocorkan 'kelentong' Ahmad Said mengenai mengenai Strawberry Park didakwa Ahmad akan dijadikan Institut Jantung Negeri Terengganu.

Hakikatnya, pada jawapan bertulis kerajaan menjelaskan bahawa Strawberry Park di Kijal dibeli oleh Lembaga Tabung Amanah Warisan Negeri Terengganu (LTAWNT) dengan harga RM27 melalui perjanjian jualbeli pada November 2009.

Manakala, cadangan menjadikan Strawberry Park sebagai Institut Jantung negeri hanyalah masih di peringkat “perancangan”.

Sumber: Buletinonline

No comments:

Post a Comment