PENGUMUMAN


widgets

20 March 2011

SARAWAK ELECTION KEMPEN JATUHKAN BN3 SARAWAK (2)

PANAS!! EKSKLUSIF!! TAIB MAHMUD ROMPAK TANAH 20 KALI GANDA KELUASAN SINGAPURA!!

EKSKLUSIF!!

Taib Mahmud!! Battle of Borneo begins!!

KAMI MENDEDAHKAN DATA-DATA RAMPASAN TANAH!

Sarawak Report telah membuat keputusan untuk mendedahkan sepenuhnya maklumat dari pangkalan data dari Jabatan Tanah dan Survei Negeri Sarawak berkenaan dengan transaksi terkini yang dilakukan ke atas tanah-tanah di kawasan luar bandar dan juga pedalaman Sarawak.

Kami telah menjalankan beberapa siasatan terperinci ke atas data-data sulit selama beberapa minggu yang lalu, hanya mendapati lebih dari satu ribu plot tanah-tanah di pedalaman dan luar bandar yang telah diambil oleh kerajaan negeri, tetapi plot-plot yang lainnya lebih luas telah diserahkan kepada keluarga terdekat dan kroni-kroni Taib Mahmud.

Ini adalah skandal rampasan tanah peringkat kebangsaan dan harus didedahkan sepenuhnya.

Dengan itu kami ingin mengajak para pembaca kami dan juga pihak media untuk mengkaji dan menilai sendiri daftar tanah dan mengenalpasti tanah-tanah manakah di kawasan mereka yang telah diambil – dan diambil oleh siapa.

Kini Taib Mahmud harus keluar dari persembunyiannya dan berhenti memberikan alasan bahawa “tuduhan-tuduhan itu tiada bukti”!


Panduan: Titik yang berwarna MERAH ialah TANAH YANG DIRAMPAS OLEH TAIB MAHMUD
manakala titik berwarna BIRU adalah PROJEK EMPANGAN YANG SEDANG DIBINA OLEH
TAIB MAHMUD, DAN DENGAN ALASAN ITU, TANAH DI SEKELILINGNYA JUGA
TURUT DIRAMPAS SAMA!!

Anda dijemput untuk mengambil bahagian dalam projek pemetaan berinteraktif ini, dan di samping itu anda boleh mengenalpasti sendiri rampasan-rampasan yang relevan bagi anda atau yang anda kenali dan meletakkannya pada peta Sarawak yang beranotasi secara online kami.

Anda tidak perlu risau!

Kami telah mempermudahkannya untuk anda dengan menandakan beberapa kawasan rampasan tanah yang telah kami siarkan dalam laporan-laporan kami terdahulu.

Anda hanya perlu plotkan titik merah dan tambahkan maklumatnya.

Setelah itu sumbangan anda akan ditambahkan ke dalam pangkalan maklumat on-line untuk kemudahan pembaca-pembaca lain.

Kami telah membuat keputusan untuk memulakan projek ini, kerana maklumat yang dipersembahkan di sini harus bersifat terbuka di mana-mana negeri berdemokrasi.

Sebaliknya, selama 30 tahun Taib Mahmud telah memimpin sambil menyalahgunakan kepercayaan rakyatnya, dengan secara diam-diam mencuri tanah-tanah mereka untuk dirinya!

Jangan sekadar mengatakan tuduhan-tuduhan kami ini tiada bukti, lihatlah sendiri syarikat-syarikat yang terdapat dalam pangkalan data dan lihatlah sendiri siapakah pemilik-pemilik syarikat-syarikat itu semasa plot-plot itu diberikan geran.

Selalunya syarikat-syarikat itu dijualkan dengan segera oleh rakan-rakan dan saudara-mara setelah menerima geran ke atas tanah-tanah itu dari Taib dengan harga berjuta-juta ringgit lebih dari nilai ‘premium’ yang beliau telah rundingkan dengan mereka bagi pihak Negeri di mana beliau telah dipilih untuk mewakilinya.

Ini bermakna, hasil jualan atau serahan tanah-tanah bergeran itu sepatutnya dimasukkan ke dalam akaun kerajaan untuk rakyat Sarawak, tetapi dimasukkan ke dalam akaun Taib sendiri dan kroni-kroninya.

Masa untuk ketelusan

Lihat data dari Jabatan Tanah Dan Kajian yang menunjukkan: 1) 1094 - Jumlah permohonan
untuk urusan jual beli tanah, 2) 1,502,724,1974 - Jumlah hektar tanah yang terbabit manakala
3) 738,110,520.10 - Nilai premium tanah (dalam RM) yang dibayar kepada kerajaan negeri.
Persoalannya, kenapa nilai premium yang dikutip terlalu rendah sedangkan keluasan
tanah menyamai 20 KALI GANDA keluasan Singapura???

Mana-mana prosedur yang melibatkan pembahagian dan pengambilan tanah-tanah Negeri atau tanah-tanah NCR yang seterusnya diserahkan kepada pihak-pihak lain, yang telah dilakukan secara bersekala besar di bawah pentadbiran Taib Mahmud, seharusnya merupakan proses yang terbuka, supaya semua orang dapat melihat dengan sejelas-jelasnya bahawa tiada rasuah berlaku dan mengetahui bahawa harga yang paling baik telah berjaya diperolehi untuk rakyat Sarawak.

Tetapi, Taib tidak melakukan itu.

Sebaik sahaja beliau dipilih dan mengangkat sumpah mentaati perlembagaan negerinya dan menjawat jawatan Ketua Menteri pada tahun 1981 beliau telah bergerak dengan pantas untuk menubuhkan suatu lembaga yang beliau namakan sebagai Agensi Pembangunan Tanah (atau disingkatkannya, Pelita) dan meletakkan dirinya sebagai Pengerusi, dan juga sebagai Menteri Perancangan dan Pembangunan Sumber.

Inilah yang memberinya kuasa dan kawalan penuh ke atas tanah di Sarawak.

Dengan bertindak dari dalam jabatan inilah beliau telah secara senyap-senyap merampas tanah-tanah orang asal dan kemudiannya secara diam-diam menyerahkan tanah-tanah rampasan itu kepada siapa sahaja yang disukainya – dia sendiri, proksi-proksinya, saudara-saudaranya, anak-anak saudaranya, rakan-rakan politiknya dan kroni-kroni perniagaannya untuk menjadikan mereka tunduk dan akur pada segala kehendaknya.

Jika transaksi-transaksi itu telah dilaksanakan dengan penuh ketelusan maka rundingan-rundingan urusniaga itu tidak mungkin berlaku. Tetapi, Taib telah melaksanakannya secara tertutup!

Istilah ‘Sulit’ (‘Confidential/CONF’) dapat kita lihat pada kesemua dokumen-dokumen dalam Daftar Tanah, kerana Taib ingin mengelakkan urusan penjualan tanah-tanah dengan harga yang murah dari diketahui umum.

Data-data yang kami dedahkan di sini memperincikan butir-butir tanah-tanah yang telah diambil; syarikat-syarikat yang telah mengambilnya dan harga yang telah mereka jelaskan, termasuk tarikh-tarikh pada geran-geran 60 tahun itu.

Maklumat ini dapat dipadankan dan dibandingkan dengan pasaran saham dan maklumat jualan yang mudah diperolehi menerusi kemudahan internet kini. Dengan cara ini komuniti-komuniiti asli akan dapat memperolehi perincian maklumat ke atas apa yang telah berlaku pada tanah-tanah tradisi mereka.

Sehingga kini orang-orang tempatan tidak menyedari bahawa Taib telah menyukat, mengasingkan atau membahagi tanah mereka sehinggalah kawasan mereka didatangi syarikat-syarikat pembalakan dan perlandangan, biasanya beberapa tahun kemudian.

Pecahan-pecahan kecurian bertaraf dunia

Dari kalangan beberapa ratus buah syarikat yang telah berjaya memperolehi hasil rampasan tanah-tanah di Sarawak, pihak kami mendapati berpuluh-puluh buah yang sedang dimiliki atau pada mulanya dimiliki oleh ahli-ahli keluarga Taib, sebelum ianya dijualkan semula kepada pihak lain secara senyap-senyap kepada pihak ketiga sebagai langkah menyembunyikan bahawa mereka sekeluarga masih berkepentingan – terutamanya kepada kroni Taib sendiri.

Satu contoh terbaik!! Elia Khadijah Abas (anak Raziah Mahmud), iaitu anak saudara Taib Mahmud
"DIKURNIAKAN" tanah seluas 100,000 HEKTAR kepadanya SEORANG SAHAJA!!

Berikut adalah senarai nama syarikat-syarikat yang mempunyai kaitan dengan keluarga Taib seperti yang terdapat di dalam Daftar Tanah.

Tetapi, dengan bantuan anda, kami berharap akan dapat mengenalpasti plot-plot tanah rampasan yang lainnya sempena pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak kali ini:

Polar Horizon, Titanium Management, Ukiran Mantap, Umpama Mantap, Radiant Lagoon, Premium Haven, Polar Towers, Polar Red, Log Oak Promotions, Future Atmosphere, Essential Straits, Dataran Aras, Celerity Design, Bella Magic[ABU BEKIR TAIB – ANAK LELAKI TAIB]

Miracle Harvest, Green Ace, Usaha Jasamaju, Mega Bumimas, World Sign Harvest, Quality Concrete, Emerald Discovery, Kenyalang Resources, Kumpulan Parabena, Miri Properties, Borsamulu Resort, Saradu Plantations [RAZIAH MAHMUD/GENEID – SAUDARA PEREMPUAN TAIB]

Ikrar Bumi [ELIA ABAS/GENEID – ANAK SAUDARA TAIB]

Achi Jaya Plantations[ONN MAHMUD – SAUDARA LELAKI TAIB]

Eastern Eden, Poh Zhen, Palmlyn, Rajah Mutiara, Lanco Plantations, Hariyama, Golden Star-Ace - [ARIP MAHMUD – TAIB SENDIRI DAN SAUDARANYA!]

Delta Padi[TAIB SENDIRI]

Sarawak Plantations, Kub Sepadu, Multi Maximum, Mega Bumimas, Europalm[HAMID SEPAWI – SEPUPU/PROKSI TAIB]

Masretus Oil Palm Plantation – [IBRAHIM MAHMUD – SAUDARA LELAKI TAIB]

Poliga Sdn Bhd - [AHMAD BIN SU'UT – BOMOH KEPADA TAIB]

Utahol, Herba Aromatics Sdn Bhd, Durafarm Sdn Bhd[ALFRED JABU NUMPANG – TIMBALAN KETUA MENTERI SARAWAK]

No comments:

Post a Comment